“Hava yoluyla check-in işlemi ortadan kalkacak”
OLCAY BÜYÜKTAŞ
Geçtiğimiz yıl halka açılan Hitit Bilgisayar, Amsterdam’da açtığı ofisle Avrupa ve Amerika’da büyüme yolunda adım attı. Pandemi sonrasında hızlı bir gelişim trendi yakalayan şirket, 47 ülkede 68 havayolu şirketine hizmet veriyor. Dünyanın üçüncü büyük yolcu rezervasyon sistemi şirketi olduğunu belirten Hitit Bilgisayar İş Geliştirme Müdürü ve Hollanda Ülke Müdürü Aras Kubilay, şirketin özellikle pandemi döneminde doğru bir stratejiyle önemli ilerlemeler kaydettiğini belirtti.
Bu dönemde havayolu şirketlerine esneklik sağlamanın başarının temel unsuru olduğunu anlatan Kubilay, bulut teknolojileri aracılığıyla sunulan hizmetin değerli bir kilometre taşı olduğunu sözlerine ekledi. Havacılık sektörünün yapısı gereği bölge fark etmeksizin tüm dünyayı radarlarına koyan bir stratejiye sahip olduklarını anlatan Kubilay, “Şu anda 6 kıtaya teknoloji ihraç ediyoruz. Afrika ve Asya da bu bölgelerin arasında yer alıyor. ağırlıklı olarak varız. Ayrıca Güney ve Kuzey Amerika’da da iyi bir ilerleme kaydettik.” “Kanada, ABD ve Orta Amerika ülkelerinden iyi bir portföy oluşturduk. Önümüzdeki dönemde odaklanacağımız rotalar Amerika ve Avrupa olacak. Hollanda ofisimizin açılışıyla bu bölgede yeni partnerler kazanmayı hedefliyoruz, “dedi.
“Bilet, kupon, check-in gibi kavramların ortadan kaldırılması öngörülüyor.”
Hollanda’nın başkenti Amsterdam’da düzenlenen IATA Konferansı, havacılıkta hizmetin nereye evrileceği konusunda değerli ipuçları içeriyordu.
Konferansta IATA öncülüğünde hayata geçirilen yeni bir projenin tüm süreçleri yeniden yapılandırmayı hedeflediğini belirten Aras Kubilay, “Havacılık Perakendeciliği adı verilen bir yaklaşımla yolcuların havayolu hizmetlerine erişim akışı artık entegre hale getirilecek. müşteri deneyimini bugün alışık olduğumuz modern e-ticaret platformlarında yaşatıyoruz.” Eşdeğer bir noktaya ulaşılması hedeflenmektedir. Bu doğrultuda eski çağlardan kalma bilet, kupon, check-in gibi kavramların ortadan kaldırılarak zengin ve kişiye özel “hizmet teklifi” ve “sipariş kaydı” kavramlarına geçiş yapılması öngörülüyor. Böylesine köklü bir değişim sürecinde tüm sektör paydaşlarının önemli rolleri var ve havacılık teknolojisi şirketlerinin, başta rezervasyon sistemleri olmak üzere mevcut yazılım çözümlerini tamamen değiştirmeleri gerekiyor” dedi.
“Pakistan Havayolları ile kapı açıldı”
1994 yılında Miles and Smiles sadakat sistemi ile işe başlayan Hitit’in, temel havayolu çözümlerini Pegasus Havayolları ile pazara sunduğunu hatırlatan Kubilay, bu sadakat yönetimi ürününü dünyada 1 numara haline getirerek satan şirketin, daha sonra yolcu rezervasyonlarına odaklanıldı.
Pakistan Hava Yolları’nın 2018 yılında Hitit’i tercih etmesi, Hitit’in global ölçekte var olabilmesi için bir diğer önemli adım olduğunu kaydeden Kubilay, şirketin son yıllardaki gelişimini anlatarak, “Covid-19 sürecinde şirket 12 yeni iş ortağı edindi. 2021 yılında sektör lideri Amedeus’a ilk müşteriyle 13 ortak daha kazandırdık. Halka arzın ardından 16 yeni ortakla büyüme rekoru kırdık. Yine arzdan elde edilen gelirle yapay zekaya, çoklu yatırımlara yatırım yaptık. bulut ve yeni iş kolları. 2023 yılında Anadolujet’in de aralarında bulunduğu 8 yeni ortakla anlaşma imzaladık.
“30 yıl sonra yollar yeniden kesişti”
Kubilay, 2023 yılının en değerli başarılarının Türk Hava Yolları olduğunu belirterek, “23 Şubat 2023 tarihinde Türk Hava Yolları ile iştiraki Anadolujet markasının Yolcu Rezervasyon Sistemleri Yazılım ve Bakım Hizmetleri Sözleşmesini imzalayarak sistem kurulumu için gerekli hazırlıklara başladık. Heyet tarafından sözleşme süresi tamamlanarak AJET markası tamamlandı.” THY tarafından kullanıma başlandığı tarihten itibaren beş yıl olacak. Son KAP açıklamamızdan da görüleceği üzere şirketimiz ile Türk Hava Yolları arasında Şirketimizin Crane Agency Portal (Crane APP) teknoloji platformunun ve dağıtım altyapısının kullanımına ilişkin “Dağıtım Hizmetleri Sözleşmesi” imzalanmıştır. İşbu Sözleşme uyarınca THY’nin güncel IATA standartlarına uygun olarak yetkili acenteler tarafından Crane APP kullanılarak uçuş ve diğer ek ürün ve hizmetlerin satışı ve yönetilmesi mümkün olacaktır. Sözleşme kapsamında Havayolu İçeriklerinin dağıtımı ve satışı, THY’nin mevcut dağıtım ve satış kanallarından bağımsız olarak ek bir hizmet olarak gerçekleştirilecektir. ” söz konusu.
Kubilay, 2022 yılında halka açılırken geliştirmeyi taahhüt ettikleri iş kollarından birinin de acente dağıtım sistemi olduğunu belirterek, “Pakistan’da bir süredir bu sistemi pilot olarak kullanıyoruz. THY ile yapılan anlaşma ile 2020 yılında yapılan anlaşmayla bu sistemi hayata geçirdik. Daha önce dünyanın her yerindeki acente ağımızdan THY biletlerini satabileceğiz. İşbirliği gelirimizi artıracak.” Etkisini 2024 yılında daha fazla göreceğiz” dedi.
700 havaalanı kullanımı
Dünya çapında 84 ülkenin sınır ve gümrük sistemleriyle veri alışverişi yapan Hitit Kalkış Kontrol Sistemleri, 700’ün üzerinde havalimanında kullanılıyor. Geçtiğimiz yıl hava yolu ve seyahat şirketlerinin Hitit altyapısı üzerinden satış hacmi 4,5 milyar dolara ulaştı. Türkiye’de doğan ve kendi alanında dünyada ilk üçte yer alan ender firmalardan biri olan Hitit, Hollanda Ofisinin açılışıyla Avrupa pazarından daha fazla pay almayı hedefliyor. Hitit’in mevcut cirosunun yüzde 41’i Avrupa’da olup, halihazırda çalıştıkları havayolu şirketlerinin yüzde 31’i Avrupa kıtasında bulunmaktadır.
Nur Gökman: Kadınları güçlendirmeye devam edeceğiz
Öte yandan, sadece Türkiye’de değil dünyada kadınlar tarafından kurulup yönetilen ender şirketlerden biri olan Hitit’in Yönetim Kurulu Başkanı ve Kurucu Genel Müdürü Işık Gökman, “İş Kadını ve Kadın Girişimci” ödülüne layık görüldü. Uluslararası Kadın Girişimcileri Destekleme Fonu (IWEC) tarafından Yılın En İyisi ödülüne layık görüldü.
Şirketten yapılan açıklamaya göre, İstanbul Ticaret Odası tarafından Türkiye adına aday gösterilen Parıltı Gökman, ödülle ilgili şunları söyledi: “Havacılık ve seyahat teknolojileri alanında iki kadın olarak kurduğumuz Hitit’i saygın bir şirkete dönüştürdük. ve bugün son derece güvenilir küresel bir şirkettir. Alanımızda dünyanın en büyük üç firmasından biri olmayı başardık.
Tüm bu başarılara paralel olarak bölümdeki kadınlara yönelik kapsayıcı bir ortam oluşturmaya her zaman önem verdik. Tüm platformlarda vurguladığımız bu öncü yönümüzle diğer kadınlara da örnek oluyoruz. “Havacılığın ve seyahatin dijital dönüşümü için çalışmaya devam ederken, şirket içinde ve dışında kadınlara mentorluk yapmaya ve onları güçlendirmeye de devam edeceğiz” dedi.